Uppdrag 3

Kursbetyg B

a) Gör en översiktlig beskrivning av de (som du tycker) fem viktigaste följderna av det andra världskriget

 1. FN, förenta nationerna skapades för att hålla fred, frihet och välstånd mellan länder så det ej skulle bli mera krig. Det grundades 1945 med endast 51 länder, i dagsläget är det uppåt 193 länder som är med i FN. 
2.  USA blev stormakt efter andra världskriget. De hade redan tidigare just efter första världkriget blivit mer mäktiga för kriget ej drabbade dem. Så när andra världkriget tog slut i Europa, låg Europa i underläge ekonomiskt och behövde hjälp av USA som hade byggt upp sina industriella verk och ekonomi. 
3.  Storbittanien och Frankrike kunde inte längre driva sina kolonier i Asien och Afrika längre, på grund av brist på resurser. Så dessa världsdelar blev efter andra världkriget fria och självständiga. 
4. Eftersom Europeiska länder låg i underläge efter andra världskriget så var Europa beroende av USA och Sovjet stöd. Det ledde till att halva Europa delades, ena halva i väst dominerades av USA och den andra halva i öst av Sovjet. Som sedan ledde till kalla kriget. 
5. Många judar dog flera miljoner miste sina liv pågrund av nazisternas brutalhet. Samt soldater miste sina liv. 

b) Använd villkoren i Versaillesfreden, kampen mellan demokratiska och totalitära (nazism och kommunism) ideal och hyperinflationen i Tyskland till att förklara nazisternas maktövertagande 1933. Hittar du andra viktiga orsaker så ta med även dessa. 

Efter första världs kriget hade Tyskland fått tagit skuld för allt hemskt som hade hänt. I ett utav villkoren som Versaillesfreden beslutade var att Tyskland blev tvunga att erkänna sig ensamt skyldigt till kriget och därmed betala en stor summa krigsskadestånd. Detta gjorde den tyska befolkningen sårbara, och Tyskland i ekonomisk obalans. Eftersom detta gjorde befolkningen sårabara kände de att när de nazistiska partiet uppmanade folket om hur illa de låg till och fick de känna att befolkningen inte är ensamma, kände befolkningen en gemenskap. Så man kan säga att nazisterna fick sina röster från de som redan var sårabara. Den tyska befolkningen ville ha en förändring. En annan sak tyskarna gjorde var att skylla på en specifik folkgrupp, judarna, att det var deras fel. 

Hyperinfaltionen som Tyskland drabbades av 1923 började med det krigsskadeståndet de skulle betala efter första världskriget. Frankrike var snabba med att de skulle få betalt så fort som möjligt, men Tyskland hade inga pengar. De vägrade att betala. Så Frankrike ockupterade indusrti områden i Tyskland som ledde till att ingen ville jobba där. 
Så den lösning Tyskland kom på var att trycka mer och mer pmegar till slut tappade sedeln sitt egna värde. De medelklass männsikorna hade sparat ihop till i flera år var inte längre värda lika mycket. Detta gjorda ännu en folkgrupp sårabara, dvs medelklassen. Nazisterna såg detta som ännu en chans till fler röster av samhället. 


c) Läs om "Barn i krig". Texten finner du i " Kapitlet i korthet, Från krig till krig".

Besvara de fem frågor som står nedanför texten, så har du genomfört uppgiften.


1. Aune måste vara Seppos biologiska mamma som bor i Finland. Seppo flyttade i från sin mamma till ett fosterhem i Sverige. Aune som nu ska hämta hem sin son igen, i breven tackar hon foster föräldrarna så mycket för att de tagit hand om hennes pojke. 
2. För Aune verkar det som att hon är tacksam över att fått hjälp med att få ett bra hem till hennes son, hon verkar även exalterad över att äntligen få träffa hennes son efter mer än fyra års tid. Man får inte veta vad fosterföräldrarna tycker och tänker med tanke på man enasdt får läsa de Aune har skrivit. Då Aunes son bara bott i Sverige större delen av sitt liv kan han endast prata svenska så för Aune verkar hennes son lite nervös att bo i ett nytt land med nytt språk när han flyttar tillbaka till Finland. 
3. Med tanke på omständigheterna tycker jag inte att det r något fel att skicka iväg sitt barn för att den ska överleva. Jag ser det som en bra grej, man vill ju alltid sitt barns bästa. Eftersom nu i detta fall är han fortfarande så ung när han kommer tillbaka till sitt hemland, har han hela livet framför sig till att lära sig finska och den finska kulturen. 
4. Det stod ju mellan att stanna i kriget eller flytta ifrån till bättre förutsättningar. 
5. Ja, jag tycker det var bra.


7 kommentarer
hagos

har du svar på frågot ) Beskriv orsakerna till det kalla kriget.

b) Redogör för tre förändringar som sker i och med Berlinmurens fall.

Välj från:

Östeuropa efter kommunismen, Ryssland efter 1989, krig i Europa, den europeiska unionen, kriget mot terrorismen

Hittar du andra viktiga orsaker så kan du välja dessa.

c) Redogör för konflikten mellan Israel och Palestina. Vilka är problemen i regionen förr och nu? (Här behöver du använda din kunskap från kursens tidigare kapitel "Alla folks lika rätt". Utifrån det som står i avsnittet "Mellanöstern" i kapitlet "Efter 1989": finns det någon chans till fred? Varför, varför inte?

hagos


Beskriv orsakerna till det kalla kriget.

b) Redogör för tre förändringar som sker i och med Berlinmurens fall.

Välj från:

Östeuropa efter kommunismen, Ryssland efter 1989, krig i Europa, den europeiska unionen, kriget mot terrorismen

Hittar du andra viktiga orsaker så kan du välja dessa.

c) Redogör för konflikten mellan Israel och Palestina. Vilka är problemen i regionen förr och nu? (Här behöver du använda din kunskap från kursens tidigare kapitel "Alla folks lika rätt". Utifrån det som står i avsnittet "Mellanöstern" i kapitlet "Efter 1989": finns det någon chans till fred? Varför, varför inte?

Annie

Beskriv orsakerna till det kalla kriget.

b) Redogör för tre förändringar som sker i och med Berlinmurens fall.

Välj från:

Östeuropa efter kommunismen, Ryssland efter 1989, krig i Europa, den europeiska unionen, kriget mot terrorismen

Hittar du andra viktiga orsaker så kan du välja dessa.

c) Redogör för konflikten mellan Israel och Palestina. Vilka är problemen i regionen förr och nu? (Här behöver du använda din kunskap från kursens tidigare kapitel "Alla folks lika rätt". Utifrån det som står i avsnittet "Mellanöstern" i kapitlet "Efter 1989": finns det någon chans till fred? Varför, varför inte?

nk

Beskriv orsakerna till det kalla kriget.

b) Redogör för tre förändringar som sker i och med Berlinmurens fall.

Välj från:

Östeuropa efter kommunismen, Ryssland efter 1989, krig i Europa, den europeiska unionen, kriget mot terrorismen

Hittar du andra viktiga orsaker så kan du välja dessa.

c) Redogör för konflikten mellan Israel och Palestina. Vilka är problemen i regionen förr och nu? (Här behöver du använda din kunskap från kursens tidigare kapitel "Alla folks lika rätt". Utifrån det som står i avsnittet "Mellanöstern" i kapitlet "Efter 1989": finns det någon chans till fred? Varför, varför inte?

nk

Beskriv orsakerna till det kalla kriget.

b) Redogör för tre förändringar som sker i och med Berlinmurens fall.

Välj från:

Östeuropa efter kommunismen, Ryssland efter 1989, krig i Europa, den europeiska unionen, kriget mot terrorismen

Hittar du andra viktiga orsaker så kan du välja dessa.

c) Redogör för konflikten mellan Israel och Palestina. Vilka är problemen i regionen förr och nu? (Här behöver du använda din kunskap från kursens tidigare kapitel "Alla folks lika rätt". Utifrån det som står i avsnittet "Mellanöstern" i kapitlet "Efter 1989": finns det någon chans till fred? Varför, varför inte?

kulubrhan

b) Redogör för tre förändringar som sker i och med Berlinmurens fall.

Välj från:

Östeuropa efter kommunismen, Ryssland efter 1989, krig i Europa, den europeiska unionen, kriget mot terrorismen

Sara

b) Redogör för tre förändringar som sker i och med Berlinmurens fall.

Välj från:

Östeuropa efter kommunismen, Ryssland efter 1989, krig i Europa, den europeiska unionen, kriget mot terrorismen

Hittar du andra viktiga orsaker så kan du välja dessa.